Каталог на статиите
Главна » Статии » ТЪЛКУВАНЕ НА ХАДИСИ » ХАДИСИ |
От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пратеника на
Аллах (с.а.с.) е казал: „От
доброто ислямско поведение на човека е да изоставя онова, което не го
засяга.” /Ат-Тирмизи, Ибн-и Мадже/ „Този хадис е много важно начало от нравствената етика.” Занимаването с нещо, което не засяга човека е загуба и признак на слаба вяра. Човек живее на този свят обкръжен от
много хора, от много ангажименти и най-разнообразни взаимоотношения. А
мюсюлманинът е отговорен за всичко, което върши – за всеки изминал час, за
всяка изречена дума… И ако човек се занимава с всичко, което го заобикаля и се
намесва в нещата, които не го засягат, това нещо възпрепятства изпълнението на
неговите задължения и отговорности, поради което той ще бъде порицаван в земния
живот и В хадис, предаден от Тирмизи с
първоизточник Енес ибн-и Малик (р.а.) се казва, че един мъж от сахабетата
починал и някой казал: - Нека бъде зарадван с Дженнет! А Расулюллах (с.а.с.) рекъл: - Не можеш да знаеш, може да е говорел за нещо, което не го засяга или да се е скъпял да даде нещо, което не би го ощетило! Отново Пратеникът на Аллах (с.а.с.)
казва: „Достатъчна голяма злина за човека е да не познава себе си и да се обременява с нещо, което не го засяга!” /Ибн-и Хаббан в неговия достоверен сборник/ Отвръщането от онова, което не
засяга човека е пътят за благополучието и успеха. Ако вярващият осъзнае задълженията и
отговорностите си, той ще бъде зает със собствените си недостатъци и ще се
стреми към онова, което ще му бъде от полза както в земния, така и в задгробния
му живот. Ще се отвръща от любопитството и глупостите, и ще насочи вниманието
си към обстоятелствата и отношенията, които пряко го засягат. А когато разберем, че въпросите,
които интересуват човека в този свят са много по-малко в сравнение с онези,
които не го засягат, разбираме, че този, който се ограничи с това, което го
засяга, той се избавя от много злини и грехопадения и по този начин може да се
посвети на онова, от което ще има полза в задгробния живот. Това ще е показател
за неговия добър ислям, за укрепването на вярата му, за истинската му боязън от
Аллах, за отклоняването от страстите и за спасяването му при неговия Създател –
Всемогъщия, Всеславния. Мухаммед (с.а.с.) е казал: „Ако ислямът на някой от вас се подобри, за всяка добрина, която върши, ще му се пишат десет като нея до седемстотин пъти. А за всяка лоша постъпка, която върши, ще му се пише по една като нея.” Имам Малик
споменава в ал-Муватта, че Лукман бил запитан: „Кое е най-полезното нещо, което си разбрал?” Той отговорил: „До се говори истината, повереното да се връща на собственика и изоставянето на онова, което не ме засяга.” Сърцето, което е заето с Всевишния
се отвръща от онова, което не го засяга. Вярващият, който служи на Всевишния
сякаш Го вижда и мислено си представя, че е близо до Него, това поглъща
неговото внимание и не се отклонява към онова, което не го интересува. Предадено е
от Хасан ал-Басри, че той е казал: „Един от признаците, че Аллах се е
отвърнал от човека е да стори така, че да се занимава с нещо, което не го
засяга.” Какви
неща засягат човека и какви не го засягат? Нещата, които засягат човека са: Неща, които не го засягат са вещите,
които са над нуждите и необходимостите като прекаленото разширяване в земния
живот, разнообразието на храната и питиетата, искането на ръководни постове и
оглавявания, обичта да се чуват похвали и благодарности от хората. Признак за искреността на мюсюлманина е отдалечаването от всичко това, особено ако в тях има елементи на съмнение и учтивост за сметка на вярата му. Позволените дела, от които човек няма полза за земния или за Отвъдния си живот, като игрите, шегите и нещата, които нарушават порядъчността спадат също към групата на нещата, които не ни засягат и по-добре е да бъдат изоставени. Това е така, защото те са загуба на скъпоценно време за неща, за които то не е създадено и за което ще се търси сметка в Съдния ден. Излишните думи също спадат към
групата на нещата, които не ни засягат, защото може да повлекат вярващия да
изрече неща, които са забранени. Поради което характерното за мюсюлманина е да
не шуми, да не бърбори празни приказки и да не се впуска във всички слухове и
клюки. В хадис, предаден от Тирмизи с първоизточник Муаз (р.а.) се казва: „О,
Пратенико на Аллах, нима ще се иска сметка за всичко, което изговаряме?!” На
което Расулюллах (с.а.с.) отговорил: „Майка ти да се лиши от теб, ей, Муаз!
/Нима мислиш, че/ хората не ще бъдат хвърлени в огъня /на Джехеннем/ по
носовете си само заради плодовете на езиците си?!” Предал е също, че Пратеникът
(с.а.с.) е казал: „Словата на чедата на Адем са против него /т.е. не са в негова полза/, с изключение на повеляването на одобряваното и възбраняването на порицаваното, и споменаването на Всевишния Аллах.” До тук става ясно, че едно от
качествата н мюсюлманина е да се занимава с възвишените дейности, да стои далеч
от глупостите и нищожните дела. | |
Категория: ХАДИСИ | Добавил: ibnihaldun (31.03.2010) | |
Разгледали: 927 | Коментар: 1 |
Всички коментари: 1 | |
|