Каталог на статиите
Главна » Статии » БОГОСЛУЖЕНИЯ » НАМАЗ |
Хвала на
Всевишния Аллах, единственият Господар на световете, само на Него служим и
единствено Него за напътствие и подкрепа зовем. Той опрощава всички грехове на
онези, които следват Неговите повели, извисява ги и ги предпазва от злините. Саляту селям
да бъде за пратеника на Аллах Мухаммед ибн Абдуллах, семейството му, неговите
сподвижници и последователи. Намазът е
най-важната основа на Исляма след искрената вяра и изричане на свидетелствата: "Ешхеду
ен ля иляхе иллеллах ве ешхеду енне Мухаммеден абдуху ве расулюх” -
"Свидетелствувам, че няма друг бог, освен Аллах и свидетелствувам, че Мухаммед
е Негов раб и пратеник.” Абдуллах ибн
Омер (р.а.) предава следното: "Чух Пратеника
на Аллах (саллеллаху алейхи ве селлем) да казва: "Ислямът е изграден върху пет
/основи/: Засвидетелстването, че няма друг бог, освен Аллах и че Мухаммед е
Негов Пратеник, изпълняването на намаз, даването на зекят, извършването на хадж
и говеенето през месец Рамазан.” (Бухари и
Муслим) В друг хадис
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казва: "Основната повеля
е Исляма, а опората му е намаза...” (Тирмизи) Намазът е
духовната и постоянна връзка на човека с неговия Създател, по време на която е
най-близо до Него. Възхвалява Го, споменава Го, моли се на Него, осланя се и се
надява на помощ единствено от Него. Аллах Теаля е
заповядал извършването на ибадет със следните слова: "О, хора,
служете на своя Господ, който е сътворил вас и онези преди вас, за да се
предпазите.” (Сура Бакара, 2: 21) "Сполучил е онзи, който се пречиства, и
споменава името на своя Господ, и отслужва молитвата.” (Сура Аля, 87:
14,15) "Сполуката е
за вярващите, които в своята молитва са смирени.” (Сура Муаминун, 23: 1,2) За да бъде разбрана важността на намаза и
неговата величествена стойност в Исляма, ще изброим някои от превъзходствата на
този ибадет: 1. Намазът е
първият ибадет, който Аллах Теаля е заповядал в Свещения Коран: "И бе им
повелено да се прекланят единствено пред Аллах, предани Нему в религията, правоверни,
и да отслужват молитвата, и да дават милостинята зекят. Това е правдивата
религия.” (Сура Беййинех, 98: 5) Когато
Мухаммед (с.а.с.) изпратил с послание Муаз ибн Джебел (радияллаху анху) в
Йемен, той му казал: "Ти отиваш при
хора на писанието и нека първото нещо към което ще ги призовеш е: да засвидетелствуват,
че няма друг Бог, освен Аллах, и ако те се подчинят на това, извести ги, че
Аллах Теаля им е заповядал да извършват петкратен намаз през денонощието...” (Бухари и Муслим) 2. Намазът е повелята на Всевишния Аллах до
всички пророци (а.с.) и техните народи. Обръщайки се
към Муса (а.с.) Всевишният Аллах казва: "Аз съм Аллах.
Няма друг Бог освен Мен. Затова на Мен служи и извършвай молитва, за да Ме
споменаваш!” (Сура Таха,
20: 14) Относно намаза
е и дуата на Ибрахим /а.с./ към Великия Аллах: "Господи мой,
стори мен и потомството ми да извършваме молитвата! Господи наш! И приеми зова
ми!” (Сура Ибрахим, 14: 40) За Исмаил (а.с.) Аллах Теаля казва: "И спомени в
Книгата Исмаил! Той бе верен в обещанието и бе пратеник-пророк. И повеляваше
той на своя народ да извършва молитвата и да дава милостинята зекят.” (Сура Мерйем,
19: 54) Намазът е повеля на Всевишния Аллах и към Иса
(а.с.): "И ме стори
благословен, където и да се намирам, и ми повели да извършвам молитва, и да давам
милостинята зекят, докато съм жив.” (Сура Мерйем,
19: 31) А относно Нух
(а.с.) и всички останали Пейгамбери след него, чак до Мухаммед (с.а.с.) Аллах
Теаля казва: "Те са от
онези пророци, които Аллах дари със Своята благодат, от потомството на Адам и
от онези, които пренесохме заедно с Нух, и от потомството на Ибрахим и Исраил,
и от онези, които напътихме и избрахме. Когато им бъдат четени знаменията на Всемилостивия,
те свеждат чела до земята в суджуд, плачейки.” (Сура Мерйем,
19: 58) 3. Намазът е
основен символ на Исляма и задължение на мюсюлманите при всички обстоятелства.
Необходимо е да се знае, че няма място в Исляма за онзи, който умишлено го
изоставя. В хадис предаден от Джабир (радияллаху анху), се казва, че Пратеникът
на Аллах (с.а.в) е казал: "Разликата
между вярата и неверието е изоставянето на намаза.” (Тирмизи) В Свещения
Коран Аллах Теаля повелява: "Върнете се
към Него с покаяние! И бойте се от Него, и отслужвайте молитвата и не бъдете от
съдружаващите.” (Сура Рум, 30: 31) Всевишният
Аллах приканва към покаяние тези, които са изоставили намаза, и пояснява: "И ако се покаят и отслужват молитвата, и
дават милостинята зекят, тогава те са ваши братя в религията.” (Сура Тевбе,
9: 11) 4. Намазът е светлина и довод за
човека в земния и отвъдния живот. Пратеникът на
Аллах (с.а.в) е казал: (Муслим) В друг хадис,
предаден от Абдуллах ибн Амр, се казва, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е
казал: "Който постоянства
в намаза, в Съдния ден този намаз ще бъде светлина и довод за него. А който не
извършва намаз, няма да има за него светлина и защита нито спасение в Съдния
ден. Такъв ще бъде заедно с Карун, Фиравн, Хаман и Убей ибн Халеф (тези лица са
олицетворение на най-големите неверници за всички времена).” (Дарими и Ахмед) 5. Намазът е
подкрепата на Аллах Теаля към човека при трудности, злощастия и беди: "И искайте
помощта [на Аллах] с търпение и молитва! Той наистина е труден, ала не и за
смирените, които се надяват, че ще срещнат своя Господ и че при Него ще се върнат.” (Сура Бакара, 2: 45, 46) 6. Пратеникът
на Аллах (с.а.с.) винаги е прибягвал към намаз, когато усетел безпокойство,
тежест или когато се случвало беда с мюсюлманите. При такъв случай той казвал
на Билял (радияллаху анху): "О, Билял! Успокой
ни с (с приканването (езан) ти към) намаз.” (Имам Ахмед) Намазът е бил
успокоение, щастие и наслада за душата на Пратеника (с.а.с.), остава такъв и за
неговите последователи. 7. Когато намазът
е извършен с искреност, заради Аллах и по начин, указан от Пратеника на Аллах
(с.а.с.), предпазва човека от поквара и греховни дела. Всевишният Аллах казва: "Чети онова, което ти бе разкрито от Книгата!
И изпълнявай молитвата! Молитвата предпазва от покварата и порицаваното.
Най-великото е споменаването на Аллах. Аллах знае какво правите.” (Сура Анкебут,
29: 45) 8. Изпълняването на намаза е окачествено от
Пратеника на Аллах (с.а.с.) като най-обичаното дело. "Попитах
Пратеника на Аллах (с.а.с.): Кое дело е най-обичано от Аллах? Той отговори:
"Намазът изпълнен навреме.” (Бухари) 9. Намазът е причина и за физическа и за
душевна чистота и опрощение на греховете. В хадис
предаден от Ебу Хурейра (р.а.) се казва, че е чул Пратеникът на Аллах (с.а.с.)
да казва: "Смятате ли,
че ако пред вратата на някого от вас има река, в която се къпе по пет пъти на
ден, какво ще кажете? Нима ще остане нечистотия по него? (Присъстващите)
казаха: Няма да остане никаква нечистотия (о, Пратенико на Аллах!). Ето така и
петкратният ежедневен намаз прилича на това, чрез него Аллах Теаля заличава греховете.”
(Бухари) 10. Намазът е
ключ за препитанието. "И повели на
твоето семейство да изпълнява молитвата, и самият ти постоянствай в него! И не
искаме Ние от теб препитание, а Ние ти даваме препитание. Краят принадлежи на
богобоязливостта.” (Сура Таха, 20: 132) 11. Първото
нещо за което ще бъде питан човека в Съдния ден, е намазът. Аллах Теаля посочва
в Свещения Коран, че изоставянето на намаза е една от причините за наказание в
Джехеннем: "Какво ви
отведе в Секар (Джехеннем)?” Ще рекат: "Ние не бяхме от отслужващите молитвата
и не хранехме нуждаещия се, и затъвахме в празнословие със затъващите, и вземахме
за лъжа Съдния ден.” (Сура Мудессир,
74: 42-46) Предупрежденията
и заплахите на Аллах Теаля към изоставящите намаза, са, за да разберат в каква
опасност се въвличат. "Но ги
последваха поколения, които изоставиха молитвата и последваха страстите. Тях ще
ги постигне изтребление.” (Сура Мерйем,
19: 59) Това са само
част от доводите, показващи важността, величието на намаза в Исляма и неговите
превъзходства. Те са много повече от горепосочените, но когато човек е разбрал
неговата стойност и е убеден, това му е достатъчно, за да се поучи. И нека
напомним за напътствието на Всевишния Аллах, в което Той казва: "Това е
великото спасение. За такова дейните да действат!” (Сура Саффаат,
37: 60-61) Молим се на
Всевишния Аллах да отреди нас и нашите потомства да бъдем от извършващите
намаза, за да постигнем великото спасение и наградата на Всевишния Аллах – Дженнета.
Амин! | |
Категория: НАМАЗ | Добавил: ibnihaldun (30.05.2010) | |
Разгледали: 884 | Коментар: 1 |
Всички коментари: 1 | |
|