Каталог на статиите

Главна » Статии » ФЪКХ » ИСЛЯМСКО ПРАВО

ВЗЕМАНЕ НА ПОДКУП!

Казва Всевишният Аллах:

"И не яжте своите имоти помежду си с измама, и не ги подхвърляйте на съдиите, за да ядете с грях от имотите на хората, знаейки!” 

(2: 188)


В този айет се забранява на вярващите даването на подкуп, като в него е упоменато, че един от най-вредните подкупи е този, който се дава на съдиите защото по този начин може да бъде ощетено трето лице, вземайки неправомерно от имота му. И така се яде от имотите на хората със знанието, че това е грях и е забранено.

Ебу Хурейра /Аллах да е доволен от него/ казва: Пратеникът на Аллах каза:

"Аллах проклина даващия и вземащия рушвет и онзи, който им посредничи."


Абдуллах ибн Амр /Аллах да е доволен от него/ казва:

"Чух Мухаммед да проклина даващия и вземащия рушвет."

 

При разясняването на тези хадиси мухаддисите (тези, които изучават живота на пророка Мухаммед (думите и делата му), и пътищата, по които сунната е стигнала до нас) казват:

"Даващия рушвет ще го сполети Проклятието на Аллах и Неговия Пратеник ако дава рушвета да унижи друг вярващ или за да получи нещо, което не заслужава или не е негово. Ако го даде обаче, за да си върне нещо, което неправомерно му е било отнето или за да се предпази от гнет, опасност или зло, което може да му бъде сторено, тогава не попада под забраната на тези доказателства и може да даде рушвет. Що се отнася до онези, които отсъждат между хората  (всеки, който разрешава проблем между двама души и повече без значение дали е съдия или не) то на тях им е забранено да вземат рушвет във всички случаи без изключение.”

 

В Сунен Еби Дауд в хадис предаден от Еби Умаме Албаахилий /Аллах да е доволен от него/ се казва: Пратеникът на Аллах каза:

"Който се застъпи за друг човек и той в знак на благодарност, че се е застъпил за него му подари подарък, сякаш е отворил врата от вратите на лихвата."

 

Ибн Месуд /Аллах да е доволен и от двамата/ казва:

"Харам е да вземеш подарък от човек, на който вършиш услуга".

Близък на Месруук /Аллах да го помилва/ бил угнетен. Месруук отишъл при Ибн Зеййад /Аллах да го помилва/, който бил съдия, обяснил му и той отстранил неправдата. Близкият на Месруук отишъл при Ибн Зеййад и в знак на благодарност му поднесъл подарък, а той го върнал и казал:

- Чух Ибн Месууд да казва: „Харам е онзи, който отстрани несправедливост да получи подарък за това.” Казаха му (на Ибн Месууд):

- Мислехме, че харам е само да дадеш рушвет при отсъждане, а подаръкът след отсъждането, не е! Той им отвърна:

- Първото е неверие, а второто харам!

Предава се, че при Имам Ебу Амр Алавзаи (живял в Бейрут) /Аллах да го помилва/ дошъл християнин, оплакал му се, че управникът на града го е угнетил и поискал от него да го защити, давайки му гърне с мед. Алавзаи му казал:

- Ако искаш ще се застъпя за теб пред управника, но при условие, че си вземеш меда, а ако искаш ще взема меда и няма да ти помогна. Християнинът си взел меда, Имам Алавзаи писал на управника за случаят му и правдата била възстановена.


Категория: ИСЛЯМСКО ПРАВО | Добавил: Reyhan (08.01.2011)
Разгледали: 342 | Коментар: 2
Всички коментари: 2
+2   Спам
1 Emina   (09.01.2011 10:53)
Аллах да е доволен! Актуална тема! Днес почти нищо не става без рушвет, без подкуп. Лесно е да се поддадеш, трудно е да се въздържиш, но удволствието и наградата от второто си струва. Човек въздържайки се от една злина свиква да се въздържа и от следващата, стига да размисли и да усети сладостта.

+1   Спам
2 Reyhan   (13.01.2011 21:19)
Много си права, Емина. Аллах да ни предпазва от извършването на греховете (особено от тези, които на пръв поглед изглеждат безобидни).

"Човек въздържайки се от една злина свиква да се въздържа и от следващата, стига да размисли и да усети сладостта."

Сладостта от въздържането на някой грях наистина е голяма и е много добър мотив за въздържаност от следващи злини (грехове).


Коментари могат да добавят единствено регистрирани потребител
[ Регистрация | Вход ]